Svar: Mad med mere smag og nedtrapning af amning
6. august 2019
Alder:
7 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det går godt med skemaden hos jer, og det vli være rigtig godt, at du nu udvider din drengs tilbud af fødevarer, så han både oplever nye smage, nye konsistenser og i det hele taget gradvist vænnes til at spise samme mad som I andre og dermed også mad med mere bid :)
Han må gerne tilbydes forskellige krydderier og det er lettest, hvis du i begyndelsen holder dig til de tørrede krydderier og ikke frisk bladgrønt. Du kan f.eks. give ham f.eks. timian, oregano, basilikum, mild karry og lignende. Du må også gerne bruge løg og hvidløg i maden, det kan også være med til at give god smag. Det er især salt og kanel, som du ikke skal give for meget af, men kommer du salt i pastaen og grøntsagerne, når du koger det, så er det okay.
Når du skal være opmærksom på frisk bladgrønt, som persille, purløgm basilikum og lignende, så kan der være jordbakterier på disse, også selvom du rengør grundigt. Der må ikke komme "grønt drys" på varm mad, men det må godt kommes på kold mad. Hvis du bruger friske krydderurter og bladgrøntsager i varm mad, så skal det koges grundigt, eller du skal være sikker på, at det gennemsteges i ovnen.
Pesto, som mange jo spiser på f.eks. pasta, laks i ovnen osv. smager super godt, men det indeholder en del salt og anbefales derfor ikke til børn under 1 år...
Det er rigtig godt netop at bruge ris, bulgur, pasta og lignende i grøntsagsmosen for på den måde at vænne ham til lidt mere struktur og tyggemodstand. Pasta kan koges lidt ekstra blødt i starten, så du er sikker på, at han kan kapere det. Du må gerne giv ham fuldkornspasta, men det anbefales, at du til de mindste børn giver det i variation med den lysere pasta.
Det vil også være godt, at du begynder at mose grøntsager med en gaffel, så alt ikke længere blendes, men så maden naturligt får lidt mere bid, bliver lidt grovere og kræver lidt tyggemodstand :)
Du må gerne give ham grøntsagssovs af forskellig slags, ligesom han også gerne må f.eks. smørsovs. Han bør ikke få sovs lavet med mælk eller fløde, før han er mindst 9 måneder gammel, og i den alder max 50 ml dagligt. Du kan også lave lidt sovs til ham, hvor du bruger mme i stedet for komælk, hvis du gerne vil give ham en "mælkesovs".
Med hensyn til amning og dagpleje start, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger dagligt og de ligger ofte godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Når din dreng starter i dagpleje i 9 måneders alderen, og du ikke kan amme ham før middagsluren, så vil jeg anbefale, at dagplejer giver ham lidt mme af en kop, før han puttes og i en overgang kan du så amme ham om eftermiddagen i stedet. Det kan være en god måde for jer at mødes på efter at have været adskilt.
Når han bliver 10 måneder, så vil det være fint med 2 amninger i døgnet - aften og sen aften, og det vil derfor være godt, at du i denne alder så stopper med at amme ham om eftermiddagen. Dagplejer kan fortsat godt tilbyde ham lidt mme af en kop, så han stadig får lidt mælk at sove på, men han kan også blot tilbydes vand. I kan se, hvad han kan lide og har det bedst med :) Han vil få sit behov for mælk fint stillet hos dig, hvis du ammer ham 2 gange dagligt og derudover stadig bruger mme i hans grød og mos.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at jeg kom lidt omkring det hele :)
Derudover vil jeg anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner og opskrifter, og der er også et fødevareregister, hvor du kan slå op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - 3. udg. 1 oplag 2018.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske